GDPR
PERSONDATAPOLITIK FOR KLIENTBEHANDLING VED NEURO-TEAM
Velkommen som klient hos Neuro-Team, Ryesgade 10,1. sal, 8000 Aarhus C, kirsten@neuro-team.dk eller annemetteneuroteam@icloud.com. I forbindelse med dine samtaler/behandlinger her på klinikken er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig.
1. Hvilke oplysninger behandler vi?
I forbindelse med dine samtaler/behandlinger på klinikken noterer vi oplysninger om dine helbredsmæssige forhold til brug for den journalførelse, som vi efter sundhedslovgivningen har pligt til at foretage. De nærmere regler findes i autorisationslovens kapitel 6 og journalbekendtgørelsen (bkg. nr. 1090 af 28. juli 2016 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler).
Udover de noter fra samtaler og helbredsoplysninger vi selv noterer om dig, kan vi modtage oplysninger om dig fra andre samarbejdspartnere og sundhedspersoner, f.eks. din læge, efter reglerne i sundhedslovens kapitel 9, sagsbehandler, socialfagligt personale og andre.
Oplysningerne anvendes til brug for en god og sikker behandling af dig og de administrative funktioner, der er forbundet hermed. Vi har pligt til at opbevare dine oplysninger sikkert og fortroligt.
Vi kan også registrere andre oplysninger om dig til brug for afregningsformål. Disse oplysninger noteres med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f [indtil 25. maj 2018: Persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 2 og nr. 7].
2. Videregivelse af oplysninger
Efter sundhedsloven har vi tavshedspligt om dine helbredsmæssige og andre følsomme forhold, men hvis det er nødvendigt, kan vi udveksle dine helbredsoplysninger internt blandt samarbejdspartnere.
Videregivelse af helbredsoplysninger uden for klinikken må som udgangspunkt kun ske med dit samtykke. I særlige tilfælde kan der efter reglerne i sundhedsloven ske videregivelse uden samtykke. Det vil typisk være til andre sundhedspersoner, f.eks. læge, fysioterapeut m.fl. eller psykolog, institutionspersonale, sagsbehandler, m.fl. De nærmere regler herom findes i sundhedslovens kapitel 9.
De oplysninger, vi har registreret til brug for afregningsformål, udveksles med betalingsformidlere i det omfang, det er nødvendigt for at gennemføre betalingerne. Hvis dine samtaler/behandlinger helt eller delvist betales af andre end dig selv, f.eks. af din kommune, region eller af et forsikringsselskab, vil vi også videregive oplysninger om behandlingen til dem, der skal betale.
3. Hvor længe opbevares oplysningerne?
Din journal opbevares i det tidsrum, der er fastlagt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Det gældende tidsrum er 5 år fra det seneste notat i journalen, jf. journalbekendtgørelsens § 15, stk. 2. I særlige tilfælde kan journalen opbevares længere.
Oplysninger til brug for afregningsformål opbevares så længe, det er nødvendigt af hensyn til afregning og bogføring.
4. Dine rettigheder vedrørende oplysningerne
Du kan få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registeret om dig, ved at kontakte os. Efter autorisationslovens § 24 må vi ikke slette oplysninger i din journal, men hvis du mener, at der er fejl i journalen, kan du bede om, at der laves en tilføjelse.
For oplysninger, der ikke er omfattet af klientjournalen, har du ret til at få rettet eller slettet ukorrekte oplysninger. Du har også ret til at bede os om at ophøre med at behandle sådanne oplysninger om dig.
5. Klage
Klager over vores behandling af dine personoplysninger kan indgives til Datatilsynet, Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K. Du kan finde nærmere oplysninger om Datatilsynet på www.datatilsynet.dk
Tilsyn med reglerne i sundhedslovgivningen føres af Styrelsen for Patientsikkerhed. Du kan finde styrelsens kontaktoplysninger på www.stps.dk