Selvforståelse – psykoedukation
Hvad går det ud på?
Det at få og have en diagnose inden for ADHD og/eller autismespektret, kan betyde rigtig meget. Det kan både betyde lettelse, men også frustration og stress når diagnosen er givet, og det kan give anledning til mange spørgsmål.
Spørgsmålene og/eller frustrationerne kan være mange og forskellige, alt efter hvor gammel personen er, og hvor langt man er i sin udvikling. De kan handle om overgangen fra ung til voksen og hele den identitetsdannelse, der følger med at være teenager/ung voksen og videre til voksenlivet, og hvordan diagnosen kommer til at påvirke ens livsbetingelser.
Vi tilbyder forløb/kursus for unge og voksne med udfordringer enten individuelt eller i gruppe.
Hver kursusgang indeholder et oplæg fra kursuslederen om et af ovenstående emner, diskussion og samtaler i forhold til emnet, og hvad det betyder for den enkelte?
- Hvad kernesymptomerne inden for diagnoserne er for nogle, og hvad de betyder for vedkommende.
- Stress – hvad stresser, når man har en ADHD og/eller ASF-diagnose, og hvordan påvirker stressen – hvordan er det generelt, og hvordan er det for vedkommende.
- Simultankapacitet – det at klare flere ting på en gang! – Hvad er det, der ’koster’ energi, og hvad gør man, når ens kapacitet (energi) er brugt op?
- Identitetsdannelse – hvem er ’jeg’ med mine udfordringer/min diagnose, hvad betyder det for mig at have disse udfordringer/denne diagnose, og hvordan kan ’jeg’ indgå i sociale sammenhænge med denne diagnose?
- Sociale koder: Hvordan opleves og aflæses de? Hvad gør man, når man skal til møde på en arbejdsplads/til fest/komsammen? Når man gerne vil tale med de andre? Og lignende spørgsmål.